vrijdag 17 april 2015

Publicatie in De Stentor - De Ondernemer - De Jong & Laan Corporate Finance

Publicatie De Stentor - De Ondernemer
https://onedrive.live.com/redir?resid=d2dc806257239d6b!2422&authkey=!AMaiG3PZrcm1kIE&v=3&ithint=photo%2cjpg

http://issuu.com/destentor/docs/zwolle_totaal_geoptimaliseerd

Na 9 jaar werkzaam te zijn geweest bij Flynth-MKB Adviseurs start ik per maart 2015 bij De Jong & Laan Corporate Finance. 


De Jong & Laan begeleidt al decennia lang veel ondernemers bij het totale proces van bedrijfsovername, namelijk van oriëntatie tot overdracht bij de notaris en begeleiding na de overdracht. Er is sprake van een indrukwekkende lijst met referenties. De actuele referenties zijn te vinden op de website jonglaan.nl->corporate finance referenties. Daar vindt u de overdrachten die De Jong & Laan Corporate Finance heeft begeleid. De Jong en Laan heeft met geregistreerde en gecertificeerde medewerkers op financieel, economisch, commercieel en juridisch gebied brede expertise in huis. De Jong & Laan Corporate Finance is te bereiken via 038-4216980.

zaterdag 28 februari 2015

De Jong & Laan Corporate Finance

Na 9 jaar werkzaam te zijn geweest bij Flynth-MKB Adviseurs start ik per maart 2015 bij De Jong & Laan Corporate Finance. 

De Jong & Laan begeleidt al decennia lang veel ondernemers bij het totale proces van bedrijfsovername, namelijk van oriëntatie tot overdracht bij de notaris en begeleiding na de overdracht. Er is sprake van een indrukwekkende lijst met referenties. De actuele referenties zijn te vinden op de website jonglaan.nl->corporate finance referenties. Daar vindt u de overdrachten die De Jong & Laan Corporate Finance heeft begeleid. De Jong en Laan heeft met geregistreerde en gecertificeerde medewerkers op financieel, economisch, commercieel en juridisch gebied brede expertise in huis. De Jong & Laan Corporate Finance is te bereiken via 038-4216980.

dinsdag 20 januari 2015

Haal optimaal rendement uit uw online strategie! wwv15

Op 21 en 22 januari 2015 zijn de ‘Webwinkel Vakdagen’ ( #wwv15 ) . Dit is de belangrijkste e-commerce vakbeurs in de Benelux. De beurs presenteert een overzicht aan oplossingen die u helpen optimaal rendement te halen uit uw online strategie. Kom naar onze stand en presentatie!


Tijdens deze 9e editie worden 11.000 bezoekers verwacht. De Webwinkel Vakdagen vinden plaats op 21 en 22 januari 2015 in de Jaarbeurs Utrecht (Hal 1 Jaarbeursplein 6). Dagelijks is de beurs geopend van 10:00-17:00 uur. Aanmelden voor de Webwinkel Vakdagen is gratis, meld u direct aan .

Tijdens de Webwinkel Vakdagen kunt u op donderdag 22 januari 2015 van 13:15 - 13:45 uur onze bijeenkomst bezoeken: ‘Meer winst? Vergroot uw financieel en fiscaal inzicht!’ Jeroen Martens en Bea Boetje praten u bij hoe u de financieel-fiscale aspecten voor uw bedrijf optimaliseert.

De presentatie geeft praktisch antwoord op vragen als:
  • Hoe krijg ik meer (online) inzicht in mijn financieel-administratieve zaken?
  • Hoe kan ik mijn cijfers gebruiken om mijn strategie nog scherper te krijgen?
  • Hoe optimaliseer ik mijn financiering, verkoopkosten en verzendkosten? 
  • Hoe zit het met zelfstandigenaftrek, mkb-winstvrijstelling, willekeurig afschrijven?
  • Hoe creëer ik meer waarde voor mijn bedrijf?


Link naar de presentatie:
http://tinyurl.com/q57g7lk



vrijdag 17 oktober 2014

Familiebedrijf – Benut de innovatiekracht van de volgende generatie

Opvolging & Overname
Nu het economisch herstel er nog niet is verwacht je mogelijk niet dat er veel overnames plaatsvinden. Echter het tegendeel is waar. Zo is er onder andere veel activiteit rond de overname en opvolging van familiebedrijven. Een van de belangrijkste reden voor overname blijft toch altijd leeftijd. En de vergrijzing gaat door. Een hele generatie ondernemers, de babyboomers die in de jaren na de oorlog zijn geboren, gaat met pensioen. Deze ondernemers zijn op zoek naar manieren om hun levenswerk in kundige handen achter te laten. Meestal wordt voor een opvolger eerst in de familie gezocht. Mochten er geen gegadigden in de familie zijn, dan wordt gekeken naar een passende buitenstaander.

 
Eigen carrière en innovatiekracht
Onterecht is het in ieder geval om je als ondernemer zorgen te maken over het bedrijf wanneer de volgende generatie zaken heel anders aan blijkt te pakken dan jijzelf altijd gewend was. Want uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat wanneer de volgende generatie aantreedt, dit de innovatiekracht van het bedrijf versterkt. Een nieuwe blik, nieuwe producten, nieuwe markten en nieuwe benaderingen voor sales; een frisse wind kan heel veel goeds betekenen. Maar deze frisse wind komt tegelijk vaak door elders opgedane ervaring, waardoor de kans meer dan eerder bestaat dat de volgende generatie toch kiest voor voortzetting een eigen carrière. Niet langer worden kinderen als vanzelfsprekend klaargestoomd voor een leidende functie binnen het familiebedrijf. Zij kunnen vaker kiezen voor hun eigen carrière. Familiebedrijven gaan daardoor meer dan vroeger over in externe handen.

Begin op tijd en durf kritische vragen te stellen
Ziet de volgende generatie een mogelijke overname zelf wel zitten? Beschikt de beoogde opvolger wel over de juiste competenties en valt daar nog wat bij te spijkeren? Welke constructies en (externe) kennis is nodig om het bedrijf ook in de toekomst optimaal te laten functioneren? En welk traject is nodig om dit fiscaal zo gunstig mogelijk in te richten? Het valt aan te raden om periodiek de meningen en plannen binnen een familiebedrijf te actualiseren en ook op papier vast te leggen, bijvoorbeeld in een familiestatuut. Het bedrijf verandert immers voortdurend en een kind dat nu het bedrijf niet wil overnemen, wil dit over twee jaar misschien wel. Of andersom.
 
Soepele overdracht
Over zaken als overname en de manier waarop dit moet worden gefaciliteerd, daarover wordt dikwijls nog te weinig gepraat. Het zijn misschien ook geen onderwerpen die voortdurend ter sprake komen aan de keukentafel. Of het kan natuurlijk ook zo zijn dat de dagelijkse zaken in het bedrijf voortdurend om aandacht vragen en vragen rond overname en de volgende generatie vooruit geschoven worden. Maar wanneer je hier vroegtijdig mee begint, het liefst jaren voordat je echt aan stoppen denkt, loopt het proces van overdracht ook soepeler. Dan ligt er een goed draaiboek klaar, zijn de opvolger en de organisatie er helemaal klaar voor en kan je als ondernemer zelf met een gerust hart genieten van een welverdiende oude dag.

Meer info hierover, neem gerust vrijblijvend contact met ons op.

maandag 7 juli 2014

Online ondernemen - kerncijfers juli 2014

De online bestedingen blijven maar toenemen. Hierbij enkele kerncijfers waar we op dit moment staan:
  • Vorig jaar > € 10 miljard online bestedingen
  • 1e kwartaal 2014 alweer forse groei in online bestedingen
  • € 3,63 miljard bestedingen online eerste kwartaal
  • Er zijn 26 miljoen online aankopen gedaan
  • 42% van de online bestedingen heeft betrekking op diensten (reizen, accommodaties, vliegtickets, media, entertainment)
  • Tickets hebben een online aandeel van zelfs 82,5%
  • Media & entertainment hebben een online aandeel van 43,3%
  • Van de bestedingen verliep 48% via laptop
  • Van de bestedingen verliep 39% via desktop
  • Van de bestedingen verliep 8% via tablet
  • Van de bestedingen verliep 2% via smartphone
  • Van de bestedingen verliep 1% via online in de winkel
  • Van de bestedingen verliep 2% via overige
Bron: markt monitor thuiswinkel.org

donderdag 26 juni 2014

Tips om online uw doelgroep te bereiken!

Als Flynth denken we met u mee over uw online strategie en online marktbenadering. Hoe doen we dat?

Het werkt als u uw markten / doelgroepen in een matrix op de horizontale as zet en vervolgens de producten/diensten op de verticale as. Hierdoor ontstaan Product-markt-combinaties (=PMC). Als u bijvoorbeeld een sauna bedrijf bent in een bepaalde regio, kan één van uw product-markt-combinaties zijn: maandelijks een ladies night organiseren (=product/dienst) voor vrouwen in straal van 100 kilometer rondom mijn locatie in Utrecht (=markt). Vervolgens kunt u per PMC nadenken over welke online marketing benadering past hierbij.

Enkele tips voor uw online marketing strategie:

1. op welke zoekwoorden zoekt de doelgroep van de betreffende PMC. Probeer deze in uw website en url's te verwerken, zodat u op deze woorden goed vindbaar bent.

2. kijk via google search tools hoeveel daadwerkelijk op deze woorden wordt gezocht

3. meld uw bedrijf aan bij google places, zodat u ook zichtbaar bent op google maps

4. als een doelgroep zo specifiek is en deze naar verwachting veel oriënteert of koopt via internet, is het het overwegen waard hiervoor een speciale (2e) website te ontwikkelen

5. als een doelgroep graag eerst referenties ziet voordat hij met u in zee gaat: meld referenties op uw website en deel deze via social media

6. maak gebruik van google reviews


Morgen, 27 juni 2014, vindt de zomereducatie van Flynth weer plaats. Hier ga ik voor 25 personen nader in op meer online marketing strategie tips. Mocht u als ondernemer geïnteresseerd zijn in specifieke tips voor uw situatie, neem dan contact met ons op!




 

woensdag 11 juni 2014

Coöperaties in Oeganda werken aan marketingstrategiën en verkoop actieplannen…

Dit is alweer de 3e en laatste blog over mijn verblijf in Oeganda. Zoals jullie in mijn eerste 2 blogs hebben kunnen lezen, bestaan de laatste dagen van mijn verblijf in Oeganda uit het geven van een marketing strategy en sales action plan training. Marketing heeft te maken met het identificeren van (latente) behoeften, markten / consumenten en het inspelen op deze behoeften met bijvoorbeeld producten. Vandaar dat ik besloten heb de training ook op basis van deze verschillende elementen van deze definitie zo praktisch mogelijk aan te pakken.


Theorie / Discussie

Het eerste deel van de training bestond uit een discussie over:
  • Uit welke onderdelen bestaat een businessplan?
  • Hoe maakt marketing onderdeel uit van je businessplan?
  • Wat is een Product-Markt-Combinatie?
  • Wat voor aspecten zijn belangrijk om te bediscussiëren over Product-Markt-Combinaties om een kernachtig businessplan te krijgen?
  • Hoe kun je je marketingstrategie vormgeven door gebruik te maken van de 5 P’s?
  • Welke hulpmiddelen zijn belangrijk om te hebben per doelgroep (zoals visitekaartjes, billboards, samples, flyers)?

Praktische opdrachten en eindpresentatie resultaten

Na deze introducerende discussies zijn de coöperaties met concrete opdrachten aan de slag gegaan (zie foto’s hieronder), met als eindresultaat een aantal Specifiek, Meetbare, Acceptabele, Realistische, Tijdige (SMART) verkoopacties per target market.