donderdag 13 februari 2014

Bedrijfsovername, hoe zit het met personeel?

Bij overnames merken wij nogal eens dat te makkelijk wordt gedacht over het personeel. Maar let op, als u een onderneming koopt gaat het personeel automatisch mee over. Uitgangspunt bij de overname is dat er voor het personeel niets verandert. De arbeidscontracten kunnen niet worden gewijzigd en er kan geen personeel worden ontslagen. Het personeel behoudt haar voorwaarden als voorheen. Hieronder een aantal personeelsaspecten wanneer u een bedrijf koopt of verkoopt. U kunt hier ook meer over lezen in artikel 7.662 e.v. BW.

1. Concurrentiebeding blijft geldig na overname.

2. Houd het personeelsbestand flexibel.
Houd waar mogelijk bepaalde tijd contracten aan in plaats van onbepaalde tijd contracten. Flexibiliteit waarderen kopers namelijk meer.

3. Beperk loonsverhogingen (anders dan CAO) indien mogelijk en laat deze over aan de koper.

4. Maak uzelf misbaar.
Zorg ervoor dat meerdere personeelsleden van de hoed en de rand weten in het bedrijf. Hierdoor is er naar verwachting na overname een stabieler (omzet)verloop en weet de koper dat hij er straks niet alleen voor staat.

5. Zorg ervoor dat u de afspraken met uw personeel keurig op papier heeft staan.
Met eenduidige afspraken ervaart een koper minder risico en is hij eerder bereid tot koop over te gaan. Vergeet hierbij niet de meer praktische afspraken zoals over werktijden, (lunch)vergoedingen, pauzes, gebruik van bedrijfsauto et cetera

Spelen er specifieke personeelskwesties, dan kunnen onze personeelsadviseurs van Flynth-MKB Adviseurs u hierbij helpen, neem dan contact met ons op.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten