zaterdag 30 december 2017

Wat is mijn bedrijf waard? 13 redenen om een waardebepaling uit te voeren



U houdt zich dagelijks bezig met de bedrijfsvoering en doet het beste voor uw bedrijf. Maar wat is uw bedrijf eigenlijk waard? Driekwart van de ondernemers heeft geen idee wat zijn bedrijf waard is. Als gesproken wordt over het waarderen van een bedrijf, wordt veelal gedacht dat dit enkel plaatsvindt ter onderbouwing van een bied- of vraagprijs in het kader van een fusie of overname. Echter het uitvoeren van een waardebepaling is om velerlei redenen zinvol. Dit artikel geeft inzicht in waarom en wanneer het uitvoeren van een waardebepaling zinvol is.

Het waarderen van een bedrijf is niet zozeer het optellen van activa dan wel het vermenigvuldigen van de historische winst uit de jaarrekening maal een bepaalde factor. De inzet van een waardebepaling is altijd de toekomst, want de waarde wordt niet bepaald door cijfers uit het verleden, maar door wat er in de toekomst structureel mee verdiend kan worden. Het is de contante waarde van de kasstromen die de onderneming in de toekomst genereert. Tijdens het uitvoeren van een waardebepaling vindt dan ook analyse plaats van de toekomstige kasstromen, de diverse markt- en bedrijfsspecifieke (risico)factoren en de (terugverdien)tijd.

Het uitvoeren van een waardebepaling is onder meer zinvol omdat het dwingt goed na te denken over de factoren die van belang zijn voor het bedrijf, zoals marktontwikkelingen, ontwikkelingen in de branche, sterke en zwakke kanten, kansen en bedreigingen en de kwaliteit van de medewerkers. Als u eenmaal inzicht heeft in welke factoren op welke manier van invloed zijn op de waarde van uw bedrijf, kunt u daarop sturen en kunt u waarde creëren. Enkele voorbeelden hiervan zijn: spreiding van leveranciers en afnemers, verbeteren van online vindbaarheid van uw bedrijf, werken aan zichtbaarheid van track record en reputatie, vastlegging van processen en (klant)afspraken, een evenwichtig personeelsbestand en het delegeren van bevoegdheden. Dat het uitvoeren van een waardebepaling kan bijdragen aan waarde creatie bevestigt dat een waardebepaling een breder doel dient dan enkel ter onderbouwing van een bied- of vraagprijs in het kader van een fusie of overname. Hieronder volgen 13 redenen om een waardebepaling uit te voeren. 

Redenen om een waardebepaling uit te voeren:

  1. Voor de onderbouwing van een bied- of vraagprijs in het kader van een bedrijfsovername 
  2. Om ruilverhoudingen in het kader van een fusie te bepalen 
  3. Inzicht te krijgen in de sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen voor uw bedrijf 
  4. Inzicht krijgen in de factoren die de waarde van uw bedrijf bepalen en daardoor beter kunnen sturen op waarde creatie 
  5. Inzicht krijgen in de uitdagingen voor de volgende groeifase van uw bedrijf
  6. Doorrekenen van de waarde impact van het wel of niet doorvoeren van bepaalde beslissingen 
  7. Uitkering van dividend in aandelen
  8. Financiële reorganisaties 
  9. Bedrijfsopvolging binnen een familiebedrijf (en toepassing van schenking van aandelen via de bedrijfsopvolgingsfaciliteit. Voor nadere informatie over de bedrijfsopvolgingsfaciliteit klik hier.)
  10. Toe- en uittreding van aandeelhouders 
  11. Boedelscheiding
  12. Om financiering aan te trekken en het lagere risicoprofiel (=goedkopere financiering) inzichtelijk te maken 
  13. In het kader van uw financiële planning

Mocht u vragen hebben over de waardebepaling van uw bedrijf, neem dan gerust contact met ons op. Onze contactgegevens staan hiernaast vermeld.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten