vrijdag 23 september 2011

De waarde van uw bedrijf

Om meteen met de deur in huis te vallen. Overschatting en romantisering bij de verkoop van een bedrijf ontstaat snel. Het gaat bij verkoop om emotie, ambitie, historie en toekomst. Maar toch ook in grote mate om de vraag in welke termijn de toekomstig koper de koopsom naar verwachting kan terugverdienen, oftewel de cijfers. 

Cijfers, rendement en terugverdienperiode
De cijfers onderaan de streep zijn een belangrijke indicatie voor de waarde van een bedrijf. Het werkt goed als de koper kan worden overtuigd dat hij met hard werken in een afzienbare tijd de financiering van de bank kan aflossen en zelf een goed inkomen over houdt. Om een goed beeld te krijgen van de cijfers wordt meestal de 3 laatste boekjaren als basis gehanteerd. Zo wordt de invloed van eenmalige zaken enigszins beperkt en worden deze eenmalige zaken zichtbaar. Vervolgens is het zaak om kritisch de individuele posten te analyseren en normaliseren. De volgende vragen komen daar ondermeer bij aan de orde. Welke verklaring is er voor afwijkende posten? Zijn de huisvestingskosten in de situatie voor de koper hetzelfde? Hoe is de ondernemersbeloning erin opgenomen, op loonlijst/managementfee en hoeveel bedraagt deze beloning? Is de beloning voor de ondernemerstaken reeel? Hoe is de voorraad gewaardeerd? Is de waarde van de post onderhanden werk reeel? Beschikken de personeelsleden nog over extreem veel vakantiedagen? Hoe hoog is het ziekteverzuim?

Benchmarking
Ook de gemiddelden in de branche spelen een rol. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de gemiddelde personeelskosten ten opzichte van de omzet, de gemiddelde brutomarge ten opzichte van de omzet, of de gemiddelde omzet per fte op de loonlijst. Men kan hiervan afleiden of bepaalde besparingen naar verwachting te realiseren zijn.

Vuistregels
Het is in een aantal branches ook gebruikelijk om te werken met bepaalde vuistregels. Mijn advies is om hierbij nooit het rendement uit het oog te verliezen. Ook al is sprake van vuistregels, beoordeel altijd de terugverdienperiode. Anders kunnen die vuistregels er zo ver naast zitten, dat deze nooit de basis mogen zijn voor de waardebepaling.

Waarde versus prijs
De waarde is essentieel ter informering van de verkoper. Dit zal ook de basis zijn voor de vraagprijs. Vervolgens wordt de daadwerkelijke prijs bepaald door de onderhandelingen tussen verkoper en koper. De prijs kan substantieel afwijken van de waarde. Over het algemeen is de prijs hoger bij een strategische koper dan bij een MBO kandidaat of een financiĆ«le partij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten