U houdt zich dagelijks bezig met de bedrijfsvoering en doet
het beste voor uw bedrijf. Maar wat is uw bedrijf eigenlijk waard? Driekwart
van de ondernemers heeft geen idee wat zijn bedrijf waard is. Als gesproken
wordt over het waarderen van een bedrijf, wordt veelal gedacht dat dit enkel
plaatsvindt ter onderbouwing van een bied- of vraagprijs in het kader van een
fusie of overname. Echter het uitvoeren van een waardebepaling is om velerlei redenen zinvol. Dit artikel geeft inzicht in waarom en wanneer het uitvoeren van een
waardebepaling zinvol is.
Het waarderen van een bedrijf is niet zozeer het optellen
van activa dan wel het vermenigvuldigen van de historische winst uit de
jaarrekening maal een bepaalde factor. De inzet van een waardebepaling is
altijd de toekomst, want de waarde wordt niet bepaald door cijfers uit het
verleden, maar door wat er in de toekomst structureel mee verdiend kan worden. Het
is de contante waarde van de kasstromen die de onderneming in de toekomst
genereert. Tijdens het uitvoeren van een waardebepaling vindt dan ook analyse
plaats van de toekomstige kasstromen, de diverse markt- en bedrijfsspecifieke
(risico)factoren en de (terugverdien)tijd.
Het uitvoeren van een waardebepaling is onder meer zinvol
omdat het dwingt goed na te denken over de factoren die van belang zijn voor
het bedrijf, zoals marktontwikkelingen, ontwikkelingen in de branche, sterke en
zwakke kanten, kansen en bedreigingen en de kwaliteit van de medewerkers. Als u
eenmaal inzicht heeft in welke factoren op welke manier van invloed zijn op de
waarde van uw bedrijf, kunt u daarop sturen en kunt u waarde creëren. Enkele voorbeelden hiervan zijn: spreiding van leveranciers en afnemers, verbeteren van online vindbaarheid van uw bedrijf, werken aan zichtbaarheid van track record en reputatie, vastlegging van processen en (klant)afspraken, een evenwichtig personeelsbestand en het delegeren van bevoegdheden. Dat het uitvoeren van een waardebepaling kan bijdragen aan waarde creatie bevestigt dat een waardebepaling een breder doel dient dan enkel ter
onderbouwing van een bied- of vraagprijs in het kader van een fusie of
overname. Hieronder volgen 13 redenen om een waardebepaling uit te voeren.
Redenen om een waardebepaling uit te voeren:
- Voor de onderbouwing van een bied- of vraagprijs in het kader van een bedrijfsovername
- Om ruilverhoudingen in het kader van een fusie te bepalen
- Inzicht te krijgen in de sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen voor uw bedrijf
- Inzicht krijgen in de factoren die de waarde van uw bedrijf bepalen en daardoor beter kunnen sturen op waarde creatie
- Inzicht krijgen in de uitdagingen voor de volgende groeifase van uw bedrijf
- Doorrekenen van de waarde impact van het wel of niet doorvoeren van bepaalde beslissingen
- Uitkering van dividend in aandelen
- Financiële reorganisaties
- Bedrijfsopvolging binnen een familiebedrijf (en toepassing van schenking van aandelen via de bedrijfsopvolgingsfaciliteit. Voor nadere informatie over de bedrijfsopvolgingsfaciliteit klik hier.)
- Toe- en uittreding van aandeelhouders
- Boedelscheiding
- Om financiering aan te trekken en het lagere risicoprofiel (=goedkopere financiering) inzichtelijk te maken
- In het kader van uw financiële planning
Mocht u vragen hebben over de waardebepaling van uw bedrijf, neem dan gerust contact met ons op. Onze contactgegevens staan hiernaast vermeld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten