maandag 18 juli 2011

Kosten gemaakt in de aanloopfase aftrekbaar?

Als wij (startende) ondernemers begeleiden, krijgen we nog wel eens de vraag of de kosten voor bijvoorbeeld het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek aftrekbaar zijn. Hieronder beknopt een toelichting hoe het zit...


Algemene regel - Zakelijke kosten zijn aftrekbaar
Alleen de kosten die u maakt voor de zakelijke belangen van uw onderneming, zijn aftrekbaar: de zakelijke kosten. Zakelijke kosten zijn dus de kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitoefening van uw onderneming en de kosten die rechtstreeks op uw onderneming betrekking hebben, zoals onderhoudskosten en rente. Alle andere kosten zijn niet aftrekbaar. Zakelijke kosten waarmee u als (startende) ondernemer te maken kunt krijgen, zijn:
  • adviezen over de levensvatbaarheid van de onderneming
  • inschrijving in het handelsregister
  • huur van bedrijfsruimte
  • briefpapier en ander correspondentiemateriaal
  • inrichting van een kantoor of werkplaats


Kosten gemaakt in de aanloopfase
Aftrekbaar zijn alle kosten die u voor een onderneming uit zakelijk oogpunt hebt gemaakt. Daaronder vallen ook kosten die zijn gemaakt met de duidelijke bedoeling een onderneming tot stand te brengen: kosten dus die u hebt gemaakt voordat de onderneming van start ging. Denk bijvoorbeeld aan een haalbaarheidsonderzoek en ander ingewonnen adviezen.

3 opmerkingen:

  1. Ik verkoop handgeverfde wol en heb daarvoor in de aanloopfase al speciale verf en wol gekocht (grondstoffen) en de benodigde apparatuur. De geproduceerde wol ligt dus nu op voorraad en is klaar voor de verkoop vanaf de start (gisteren). Gelden deze kosten ook als kosten gemaakt binnen de aanloopfase? Hierop krijg ik op diverse sites verschillende antwoorden (is vooraf ingekochte voorraad en dus niet aftrekbaar tot ja alles wat je puur voor je bedrijf aanschaft is aftrekbaar). Het blijft dus voor mij zeer onduidelijk. Voor mijn gevoel heb ik deze kosten toch duidelijk gemaakt uit het oogpunt de onderneming tot stand te brengen. Ik kan niet een bedrijf opstarten zonder vooraf veelvuldig te testen op de kwaliteit van mijn produkcten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wanneer het productie is, komt het na productie in voorraad. Op het moment dat je de voorraad verkoopt zijn dit inkoopkosten. De kosten voor de wol en de verf zijn mijn inziens geen kosten voor de uitoefening van uw bedrijf/exploitatiekosten, maar dit betreft het product dat u verkoopt. Wanneer er geen sprake is van productie, maar dat u de wol en verf in- en verkoopt is dit ook voorraad en geen exploitatiekosten. Deze inkoopkosten van de omzet aftrekken, op het moment dat u de producten verkoopt. Kosten die u hebt gemaakt voordat de onderneming van start ging, niet zijnde productie/voorraad, zijn wel aftrekbaar. Denk bijvoorbeeld aan onderzoek

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bent u op zoek naar een directe lening? Ons bedrijf opereert onder duidelijke, flexibele, transparante en begrijpelijke voorwaarden. Door de vertraging van de economische activiteit (recessie) bieden wij in de meeste delen van de wereld zeer lage rentetarieven. U heeft mogelijk een lage geloofwaardigheid. Ons bedrijf biedt nu een goedkope lening met rente aan. Heeft u geld nodig om uw bedrijf uit te breiden? Of heeft u geld nodig voor persoonlijke doeleinden? Neem nu contact met ons op, wij bieden juridische kredieten voor particulieren met een rentepercentage van 3%. Geïnteresseerde partijen kunnen contact met ons opnemen via e-mail: Dellastaylors@yahoo.com OF WhatsApp via telefoon +1 (209) 251-1529.

    BeantwoordenVerwijderen