zondag 1 juni 2014

80-20 regel geldt ook voor Oeganda!

De 80-20 regel? Oeganda? Waar heb je het over? Nou, vandaag ben ik voor een opdracht van ontwikkelingsorganisatie Agriterra naar Oeganda gevlogen, om 3 coöperaties hier te adviseren en te begeleiden!

80-20 regel
De 80-20 regel gaat bij veel situaties op. Zo realiseren veel bedrijven bijvoorbeeld 80% van hun omzet bij slechts 20% van hun klanten. Dit duidt op een beperkte klantenspreiding, wat risicovol is voor een bedrijf. Bedenk de rampzalige gevolgen maar eens als 20% van de beste klanten in zo'n bedrijf van de een op de andere dag besluiten niet langer producten af te nemen.

Aanleiding opdracht 
Deze regel geldt ook in Oeganda. In Oeganda ga ik komende week een coöperatie adviseren en begeleiden die ook voor 80% van zijn omzet afhankelijk is van slechts enkele grote afnemers. De coöperatie waar ik in eerste instantie naartoe ga, heeft een grote klant verloren en wil haar klantenbasis verbreden. Doel hiervan is het versterken van de economische vitaliteit van de coöperatie en haar leden. Om dit te bereiken overweegt zij een machine aan te schaffen om maïs tot bloem te kunnen vermalen. Dit stelt de coöperatie in staat om ook via andere kanalen, een bredere klantengroep te verkrijgen. Tevens zal hierdoor een hogere marge door de leden worden gerealiseerd.

Mijn opdracht
1. Samen met de coöperatie een businessplan opstellen voor het aanschaffen en exploiteren van een maïs maalmachine
2. Een 2-daagse marketing training geven aan 3 coöperaties, resulterend in marketingacties (wie gaat, wat, wanneer doen, om de taakstellende omzet te realiseren)

Cruciale rol coöperaties in Oeganda
Veel Oegandezen leven van het verbouwen en verkopen van maïs en bonen. Ze zijn vaak verenigd in een coöperatie. 1 coöperatie heeft meestal al snel 4.000 - 8.000 leden. Deze coöperaties faciliteren de leden, transporteren de goederen, slaan ze op, verwerken ze en verkopen de (gebundelde) eindproducten. Coöperaties spelen dan ook een cruciale rol in de sociaal-economische ontwikkeling van Oeganda.

Programma
Vandaag ben ik van Amsterdam naar Kampala, de hoofdstad van Oeganda, gevlogen. Morgen reis ik verder naar Mbarara, waar ik ga kennismaken met de coöperatie. Dinsdag tot en met donderdag werk in aan het businessplan en vrijdag en zaterdag geef ik de marketing training.

Wordt vervolgd...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten