woensdag 11 juni 2014

Coöperaties in Oeganda werken aan marketingstrategiën en verkoop actieplannen…

Dit is alweer de 3e en laatste blog over mijn verblijf in Oeganda. Zoals jullie in mijn eerste 2 blogs hebben kunnen lezen, bestaan de laatste dagen van mijn verblijf in Oeganda uit het geven van een marketing strategy en sales action plan training. Marketing heeft te maken met het identificeren van (latente) behoeften, markten / consumenten en het inspelen op deze behoeften met bijvoorbeeld producten. Vandaar dat ik besloten heb de training ook op basis van deze verschillende elementen van deze definitie zo praktisch mogelijk aan te pakken.


Theorie / Discussie

Het eerste deel van de training bestond uit een discussie over:
  • Uit welke onderdelen bestaat een businessplan?
  • Hoe maakt marketing onderdeel uit van je businessplan?
  • Wat is een Product-Markt-Combinatie?
  • Wat voor aspecten zijn belangrijk om te bediscussiëren over Product-Markt-Combinaties om een kernachtig businessplan te krijgen?
  • Hoe kun je je marketingstrategie vormgeven door gebruik te maken van de 5 P’s?
  • Welke hulpmiddelen zijn belangrijk om te hebben per doelgroep (zoals visitekaartjes, billboards, samples, flyers)?

Praktische opdrachten en eindpresentatie resultaten

Na deze introducerende discussies zijn de coöperaties met concrete opdrachten aan de slag gegaan (zie foto’s hieronder), met als eindresultaat een aantal Specifiek, Meetbare, Acceptabele, Realistische, Tijdige (SMART) verkoopacties per target market.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten