donderdag 5 juni 2014

Coöperaties in Oeganda werken aan vertrouwen, volume, verkoop, voortbestaan (Oeganda blog - deel 2)


Maandag ben ik van Kampala, de hoofdstad van Oeganda, naar Mbarara in het zuid-westen gereisd. Dit was een autorit van ongeveer 4 uur. Hier had ik 's middags de eerste kennismaking met de coöperatie. Deze coöperatie adviseer en begeleid ik de eerste dagen met hun businessplan voor een beoogde investering. Om vervolgens een 2-daagse marketing training te geven, waar 2 andere coöperaties bij aansluiten. 

Nu ik de blog schrijf heb ik een aantal intensieve dagen achter de rug. Erg interessant en ik heb al veel leuke ervaringen opgedaan, zowel bij de coöperatie, maar ook onderweg reizend van vliegveld, naar Kampala, naar Mbarara, naar coöperatie et cetera. Wat opvalt is onder andere de openheid van de mensen hier, de oprechte interesse, de gastvrijheid, het vele eten dat je krijgt aangereikt en het mooie weer. Helaas ook minder positieve aspecten van het land, zoals dat het bij het hotel blijkbaar nodig is dat er eerst een hond rond de auto loopt om de auto te checken op bommen, de verhalen over corruptie tijdens stemrondes en het tijdens een rit met de chauffeur ondervinden dat snelheidsboetes deels onterecht worden opgelegd en dat deze vervolgens blijkbaar onderhandelbaar zijn (of is het onderhandelbaar zijn juist wel leuk?!?).

Wat betreft de opdracht hebben we de belangrijke aspecten in kaart, namelijk 4 V's. Vertrouwen bij de leveranciers, zodat zij hun producten leveren aan de coöperatie in plaats van aan een tussenpersonen blijkt cruciaal. Dit vertrouwen in combinatie met een goede prijs zal leiden tot veel Volume, dat met enige marketingacties vrij behoorlijk realistisch Verkoopbaar lijkt aan verschillende te benaderen marktpartijen. Het eindresultaat hiervan moet leiden tot een goede klantspreiding, goede winsten voor de leden en het waarborgen van het Voortbestaan van de coöperatie.

We zijn we al veel opgeschoten. We hebben de totale investering (activa en werkkapitaal) inzichtelijk gekregen, door de individuele onderdelen goed door te lopen en te onderbouwen. Ook de inkoopkosten van de producten, de variabele kosten en de vaste kosten hebben we inzichtelijk gemaakt. Op basis daarvan hebben we berekend welke minimale omzet benodigd is om alle kosten te dekken. Maar ook welke omzet benodigd is om de beoogde winst te kunnen behalen. Tevens hebben we in excel een model opgezet waarin diverse variabelen (onder andere hoeveelheid tonnages, markt verkoopprijs) kunnen worden ingebracht, om te bepalen welke maximale inkoopprijs kan worden betaald aan de leveranciers en wat de winst naar verwachting zal zijn. De coöperatie is hiermee erg tevreden. Vanmiddag zijn de uitkomsten tot nu toe door de betrokken mensen in het project aan het management gepresenteerd. Leuk om te zien hoe zaken worden opgepakt. 

Deze resultaten van de business case zullen de komende dagen ook op papier worden gezet, zodat ook de investeerders kunnen worden overtuigd om geld beschikbaar te stellen. 

Morgen en overmorgen staan in het teken van acties bedenken, wie wat, wanneer gaat doen om de omzet (die we eerder hebben bepaald in de business case) te gaan realiseren (=marketing en sales plan). Hierbij schuiven circa 4 extra personen van 2 andere coöperaties aan. In totaal vertegenwoordigen deze 3 coöperaties > 15.000 leden. Hopelijk kunnen we met het management van deze coöperaties de komende 2 dagen veel nuttige acties bedenken, zodat de omzet het komende jaar een forse stijging zal doormaken!



De groeten vanuit Mbarara, Oeganda 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten